Zoeken
  • Jeanette

In de tropen

Bijgewerkt: aug 2

Hallo! Hier een bericht vanuit het paradijs dat Queensland heet.

In New South Wales hebben we nog twee dagen genoten van het goede weer en het tegen de stroming in peddelen.

Niet te geloven

Twee weken na ons bezoek aan Victoria konden we dan eindelijk een border crossing pas voor Queensland aanvragen. Wekenlang had ik spanning opgebouwd voor deze grensovergang. Er gingen cowboy verhalen rond van urenlange wachttijden en hoge boetes voor valse verklaringen. Niet dat wij iets te verbergen hadden. Maar met dit soort dingen denk ik dan toch dat ik op de een of andere manier aangehouden ga worden.

Zoals met alles wat op het nieuws verkondigd wordt, viel het in het echt mee. Sterker nog, we reden gewoon door een straat midden in een dorp. Daar knikte een politieman vriendelijk naar ons en dat was het! Geweldig. Op weg naar het strand reed ik bijna Queensland weer uit, oeps.

Glamour golven

We bekeken Snapper Rocks en Kirra. Het is nooit zoals op de foto's... Maar je kon wel zien dat het een beroemde plek was, want ze lagen met z’n honderden op een minuscule rimpel te spartelen. Terwijl Australië zo’n miljoen (naar eigen inschatting) andere goede surfbreaks heeft.

Een beetje de omgeving verkend. Het kloppend hart van de surf geschiedenis. Overal zwart-wit foto’s op de muren van gebruinde mensen in strakke zwembroekjes met giga surfplanken. En de plaatsnamen! Gold Coast, Sunshine coast, Surfers Paradise...

Kamperen met regen

We namen voor twee nachtjes een Airbnb in Coolangatta. Aldaar de kwartaal aangiften gedaan (€0,- en €0,-) en met de huispoedel geknuffeld. Uiteraard begon er zodra we uitcheckten een regen marathon.

We waren toch al doorweekt dus gingen we maar surfen. Ad in de barrel. Ik in de mui.

Nippers

Alsof ik nog niet genoeg aan het lijden was, kwam er een zwerm nippers aan gepeddeld. De jeugd van de reddingsbrigade. Ze hadden van die grote reddingsplanken en ze waren met 50 man sterk, dus daar ging mijn kans op een golf.

Wel interessante klederdracht. Strakke badmutsen, fluor naveltopjes en matchende ballenknijpers. Is dit ironisch bedoeld (zoals de mat) of zijn ze bloedserieus? Wat een mysterie.

Guillaume

Ook weer een rondje surf shops en shaper supplies gedaan. Ad is op een bedevaartstocht door Australië. Overal heeft hij surfspots en surfboardmakers die hij wil bekijken.

Zoals het een goed bedevaartsoord betreft, kwamen we een barmhartige samaritaan tegen. Fransman Guillaume, die al vijftien jaar in Australië surfplanken maakt, nodigde ons uit om op zijn terrein te overnachten.

Wij ‘s avonds daarheen met een flesje wijn. Wilde die per sé een kado terug geven. Een pluk wiet. Die ligt dus nog steeds ergens in de bus. Door onze haardracht krijgen we vaak van medekampeerders de vraag of we wat te roken hebben, dus het zal vast nog wel een keer van pas komen. Ruikt wel lekker trouwens.

De volgende dag via Surfers Paradise (druk, regen, geen golven, meh) naar Brisbane gereden. Daar op een heuvel met uitzicht over de stad geparkeerd.

Jeugdhonks

Wat weer eens het lokale jeugd honk bleek te zijn. Sta je dan je verantwoorde potje te koken tussen de zuipende en gillende tieners.

Noosa

De volgende dag kwam er nog steeds een gordijn van water uit de lucht. We hebben de stad geskipt en zijn linea recta doorgestoomd naar het noorden. Noosa Heads. Zelfs in een tropische moesson heeft dit stadje charme. Een rivier en meren. Een driedelige pointbreak. Een jungle heuvel waar een prachtige verhoogde boardwalk langs slingert, met uitzicht over de oceaan.

De volgende dag klaarde het op. We laven ons al drie dagen aan de zon en de warmte.

Piemelpalm

Hoe meer we naar het noorden rijden hoe talrijker de palmbomen worden. Bij een bepaalde soort lijkt het net of er een bos piemels aan de stam hangt. Een merkwaardig gezicht. Ik kan de officiele naam van deze boom niet vinden dus wie het antwoord weet is een held(in)!

De perfecte verjaardag

En gisteren mocht ik dan 29 worden! Het was een heerlijke dag met ‘s ochtends allemaal leuke berichten en belletjes uit Nederland. Daarna een luxueus ontbijt bij een hippe tent (beetje te hip misschien als je ongedoucht met je vogelnest op je kop uit je bus komt rollen) en een surfsessie waarin ik eindelijk, na weken, weer eens succes boekte.

Kortom, ik ben een blije 29-jarige. Op naar de 30! 😱

Hoe is het met jullie?

Dikke kus!

0 keer bekeken

Op de hoogte blijven?

Laat je e-mailadres achter en krijg een seintje bij een nieuw verhaal